Friday, 14 December 2012

Anak Manja

                                                        بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
                                                  اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُه

 Alhamdulillah masih berkesemptan untuk berkongsi sedikit maklumat kepada pembaca.Anak manja menjadi tajuk pilihan pada malam ini. Anak manja ?Apakah anak anda tergolong anak-anak yang manja? mungkin menjadi beban pikiran bagi sebagian ibu bapa ? Bagaimana anda menangani anak MANJA ? Adakah anda sebagai ibu bapa akur terhadap kemanjaan anak-anak? atau anda sendiri terlalu manjakan anak-anak ?

 CIRI-CIRI ANAK MANJA ::

 1)Anak tidak tahu peraturan (misalnya memaksa dalam meminta sesuatu yang diingini)

 2)Sering merengek, dan mudah menangis. Perilaku yang selalu bergantung pada orang dewasa dan mengharapkan bantuan orang lain untuk mengerjakan hal-hal yang sudah dapat ia kerjakan sendiri (misalnya minta tolong untuk memakai kasut pada anak usia 7 tahun).

 3)Mudah merajuk jika kemahuannya tidak dituruti.

 4)Mahukan kemenangan tidak mahu kekalahan.


 5)Daya juang (endurance) rendah.



 CARA MENGATASI ANAK MANJA :: 

 1)Buat peraturan yang jelas untuk anak. Misalnya ada waktu untuk tidur, makan, main, makanan yang boleh/tidak boleh dimakan anak dan aturan-aturan lain.Anak boleh memilih, namun pastikan bahawa pilihan tersebut memang sesuai untuknya. Misalnya, bukan memberi pilihan untuk tidur siang atau tidak, kerana anak pasti akan menjawab tidak.

 2)Jangan buat terlalu banyak larangan akan menyebabkan anak tidak percayakan diri sendiri dan takut untuk mengeksplorasi lingkunganya. Aturan harus konsisten, jangan menyerah pada kemanjaan anak.Ibubapa harus bersikap tegas terhadap aturan yang telah dibuat.

 3)Reward( penghargaan) Beri penghargaan atas setiap keberhasilan anak dan jika anak bersabar dan mampu turuti arahan anda.


 4)Memberi dorongan kepada anak untuk melakukan sesuatu dengan sendiri dengan kesesuaian tahap usianya. Misalnya membuka baju sendiri untuk anak usia 4 tahun, menyiapkan keperluan sekolah sendiri untuk anak 7 tahun. Beri tanggung jawab pada anak sesuai dengan usianya.




No comments:

Post a Comment