Thursday 29 November 2012

Cara Penjagaan kanak-kanak PENDIDIKAN KHAS







                                                              بِسْــــــ...ــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم
Alhamdulillah kembali lagi bersua untuk berkongsi maklumat di laman ini.Moga para pembaca berada di dalam keadaan sihat walfiat hendaknya.Kali ini saya mahu berkongsi mengenai tips penjagaan pembelajaran dalam kalangan anak istimewa iaitu anak kelainan upaya.Idea datang setelah pagi tadi mempelajari mengenai 'TECHNOLOGY IN SPECIAL EDUCATION' Maka, jari jemari menari-menari keriangan apabila idea-idea sedang menghampiri diri ..

Apabila kita berhadapan dengan insan seperti ini maka BERSYUKURLA kerana dijadikan Allah sempurna segala nikmat dan kudrat berbanding mereka.Jangan dihina jangan dicaci,beri mereka sokongan dorongan dan bersabarla jika diberi kesempatan untuk melayan kerenah mereka.Diantara jenis penyakit/kelainan upaya anak istimewa ini ialah Autisme,Down syndrome,Dyslexia,Hypoactive dan bermacam lagi .

Mari, di sini sedikit kupasan dan perkongsian cara penjagaan kanak-kanak PENDIDIKAN KHAS dalam pembelajaran yang telah saya baca :)

PERHATIKAN PERKEMBANGAN KOMUNIKASI ANAK :
Terimala dengan redha disaat menerima hakikat di saat anda seorang ibu yang melahirkan dan memiliki anak OKU. Kuatkan diri tabahkan hati dan ketahuilah PERMATAMU itu jugak layak menerima kasih sayang seperti anak normal yang lain.Cuba perhatikan perkembangan komunikasi anak anda dalam kehidupan seharian,lihat peningkatan mereka.Sebagai ingatan,jika usia umur anak anda mencecah 4 tahun tetapi masih tidak mampu bertutur suku kata yang mudah seperti 'pa' 'ma' 'ba' sila bawak anak anda untuk berjumpa dengan doktor dengan kadar segera.InsyaAllah doktor ada cara baik pulih.

BANTU PENGURUSAN DIRI ANAK :       
Sebagai mana yang kita ketahui anak OKU ini mempunyai masalah dalam penjagaan diri mereka,pembersihan diri,makan dan sebagainya.Jika ia terjadi di hadapan mata anda,luaskan hati ringankan tangan untuk membantu mereka bagi memudahkan mereka.Ibubapa keluarga adalah insan terdekat jika mempunyai anak seperti ini tabahkan jiwa dan sentiasa bersabar dalam memberi penjagaan kepada mereka.Didiklaa mereka secara perlahan dan bersungguh insyaAllah jika dengan izin Allah sampai satu masa anak anda mampu berdikari dalam pengurusan diri insyaAllah.Sebagai contoh yang saya dapat utarakan ialah masalah buang air besar/kecil.Pada permulaan mereka akan membuang air dimerata, maka sebagai penjaga kita ajar dan tunjuk kepada mereka untuk 'buang air' di tandas dan bagaimana untuk memberitahu orang yang mereka perlu ke tandas.

 

MENGETAHUI TAHAP PERKEMBANGAN 3M :

Adakah anda menyedari tahap perkembangan membaca,menulis dan mengira anak anda ? Cuba luangkan masa untuk duduk bersama anak anda dan bebual secara spontan dengan mereka.Jika anak anda sudah mengjakau 8 tahun tetapi masih mempunya masalah di dalam 3M ,elokla bersama berbincang di satu meja bersama guru di sekolah mengenai permasalahan anak anda.Bimbing anak anda secara perlahan dengan berterusan dan cuba motivasikan diri mereka.Elakkan dari memberi tekanan dan paksaan dalam jiwa mereka.




SEKADAR PERKONGSIAN,YANG LEMAH DATANGNYA DARI SAYA. YANG BAIK DARI ALLAH INSYAALLAH :) TERIMA KASIH MELUANGKAN MASA UNTUK MEMBACA (^_^)



No comments:

Post a Comment